WB TET Syllabus and question paper , Exam Pattern 2022 : PDF Download

WB TET Syllabus and Exam Pattern 2022: Download PDF Now , WB TET Syllabus 2022 & New Exam Pattern PDF

The WB TET Schedule and Test Example 2022 will be delivered for the impending West Bengal Educator Qualification Test (WB TET). The West Bengal Leading group of Essential Schooling (WBBPE) will be made accessible in the WB TET Prospectus 2022 as a PDF document independently for Paper I and Paper-II. The applicants should likewise check and know about the WB TET Test Example 2022 for the two papers. Up-and-comers trying to work with the WBBPE, as an Educator, are encouraged to check more data connected with WB TET Schedule and Test Example 2022 in the space beneath:

WB TET Syllabus :- Part 1: Child Development and Pedagogy (30 MCQs)

শিশু বিকাশ এবং শিক্ষা
বিকাশের ধারণা এবং শেখার সাথে এর সম্পর্ক
শিশুদের বিকাশের মূলনীতি
বংশগতি এবং পরিবেশের প্রভাব
সামাজিকীকরণ প্রক্রিয়া: সামাজিক বিশ্ব এবং শিশু (শিক্ষক, পিতামাতা, সহকর্মী)
পাইগেট, কোহলবার্গ এবং ভাইগটস্কি: নির্মাণ এবং সমালোচনামূলক দৃষ্টিকোণ
শিশু-কেন্দ্রিক এবং প্রগতিশীল শিক্ষার ধারণা
বুদ্ধিমত্তা নির্মাণের সমালোচনামূলক দৃষ্টিকোণ
বহুমাত্রিক বুদ্ধিমত্তা
ভাষা ও চিন্তাধারা
একটি সামাজিক গঠন হিসাবে লিঙ্গ; লিঙ্গ ভূমিকা, লিঙ্গ-পক্ষপাত এবং শিক্ষাগত অনুশীলন
শিক্ষার্থীদের মধ্যে স্বতন্ত্র পার্থক্য, ভাষা, বর্ণ, লিঙ্গ, সম্প্রদায়, ধর্ম ইত্যাদির বৈচিত্র্যের উপর ভিত্তি করে পার্থক্য বোঝা
শেখার জন্য মূল্যায়ন এবং শেখার মূল্যায়নের মধ্যে পার্থক্য; স্কুল-ভিত্তিক মূল্যায়ন, ক্রমাগত এবং ব্যাপক মূল্যায়ন: দৃষ্টিকোণ এবং অনুশীলন
শিক্ষার্থীদের প্রস্তুতির মাত্রা মূল্যায়নের জন্য উপযুক্ত প্রশ্ন প্রণয়ন করা; শ্রেণীকক্ষে শেখার এবং সমালোচনামূলক চিন্তাভাবনা বাড়ানোর জন্য এবং শিক্ষার্থীদের কৃতিত্বের মূল্যায়নের জন্য।
অন্তর্ভুক্তিমূলক শিক্ষার ধারণা এবং বিশেষ প্রয়োজন সহ শিশুদের বোঝা:
ব্যতিক্রমী শিশু এবং বিশেষ চাহিদা সম্পন্ন শিশুদের ধারণা (CWSN)।
সুবিধাবঞ্চিত এবং বঞ্চিত সহ বিভিন্ন ব্যাকগ্রাউন্ড থেকে শিক্ষার্থীদের সম্বোধন করা।
শেখার অসুবিধা, ‘বৈকল্য’ ইত্যাদির সাথে শিশুদের চাহিদার সমাধান করা।
প্রতিভাবান, সৃজনশীল, বিশেষভাবে সক্ষম শিক্ষার্থীদের সম্বোধন করা।
শিক্ষা এবং শিক্ষাবিদ্যা:
শিশুদের মধ্যে শেখার বিকল্প ধারণা
উপলব্ধি এবং আবেগ
অনুপ্রেরণা এবং শেখার
শ্রেণীকক্ষ ব্যবস্থাপনা
শাস্তি এবং এর আইনি প্রভাব, শিশুর অধিকার।
গাইডেন্স এবং কাউন্সেলিং: ধারণা, প্রকৃতি এবং প্রকার।
শিশুরা কীভাবে চিন্তা করে এবং শেখে; কীভাবে এবং কেন শিশুরা স্কুল পারফরম্যান্সে সাফল্য অর্জন করতে ‘ব্যর্থ’ হয়।
শিক্ষণ এবং শেখার মৌলিক প্রক্রিয়া;
শিশুদের শেখার কৌশল; একটি সামাজিক কার্যকলাপ হিসাবে শেখা; শেখার সামাজিক প্রেক্ষাপট।
একটি সমস্যা সমাধানকারী এবং একটি ‘বৈজ্ঞানিক তদন্তকারী’ হিসাবে শিশু
শিশুদের মধ্যে শেখার বিকল্প ধারণা, শেখার প্রক্রিয়ার গুরুত্বপূর্ণ পদক্ষেপ হিসেবে শিশুদের ‘ত্রুটি’ বোঝা।
উপলব্ধি এবং আবেগ.
অনুপ্রেরণা এবং শেখার.
শেখার জন্য অবদানকারী কারণগুলি – ব্যক্তিগত এবং পরিবেশগত।

  • CHILD DEVELOPMENT & LEARNING
  • Concept of development and its relationship with learning
  • Principles of the development of children
  • Influence of Heredity & Environment
  • Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents, Peers)
  • Piaget, Kohlberg and Vygotsky: constructs and critical perspectives
  • Concepts of child-centered and progressive education
  • Critical perspective of the construct of Intelligence
  • Multi-Dimensional Intelligence
  • Language & Thought
  • Gender as a social construct; gender roles, gender-bias and educational practice
  • Individual differences among learners, understanding differences based on diversity of language, caste, gender, community, religion etc
  • The distinction between Assessment for learning and assessment of learning; School-Based Assessment, Continuous & Comprehensive Evaluation: perspective and practice
  • Formulating appropriate questions for assessing readiness levels of learners; for enhancing learning and critical thinking in the classroom and for assessing learner achievement.
  • CONCEPTS OF INCLUSIVE EDUCATION AND UNDERSTANDING CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS:
  • Concept of exceptional children and children with special needs (CWSN).
  • Addressing learners from diverse backgrounds including disadvantaged and deprived.
  • Addressing the needs of children with learning difficulties, ‘impairment’ etc.
  • Addressing the Talented, Creative, Specially abled Learners.
  • LEARNING AND PEDAGOGY:
  • Alternative concepts of learning in children
  • Cognition and emotions
  • Motivation and learning
  • Classroom management
  • Punishment and its legal implications, rights of a child.
  • Guidance and counselling: concept, nature and types.
  • How children think and learn; how and why children ‘fail’ to achieve success in school performance.
  • Basic processes of teaching and learning;
  • Children’s strategies of learning; learning as a social activity; social context of learning.
  • Child as a problem solver and a ‘scientific investigator’
  • Alternative conceptions of learning in children, understanding children’s ‘errors’ as significant steps in the learning process.
  • Cognition & Emotions.
  • Motivation and learning.
  • Factors contributing to learning – personal & environmental.

WB TET Syllabus :- Part 2: Language 1: Critical English (30 MCQs)

LANGUAGE COMPREHENSION

দুটি অনুচ্ছেদ, একটি গদ্য থেকে এবং অন্যটি কবিতা থেকে বোধগম্যতা, অনুমান, ব্যাকরণ এবং শব্দভান্ডার পরীক্ষার প্রশ্ন সহ।
নির্ধারক
বিষয়-ক্রিয়া
কনকর্ড
জিজ্ঞাসাবাদকারী
হ্যাঁ/না এবং ‘WH’ প্রশ্ন তৈরি করা
প্রশ্ন ট্যাগ
অব্যয়
কাল এবং সময়
বাক্যাংশ ক্রিয়া
Gerunds & participle
সহায়ক ক্রিয়া

  • Two passages, one from prose and the other from poetry with questions on comprehension, inference, grammar and test of vocabulary.
  • Determiners
  • Subject-verb
  • Concord
  • Interrogatives
  • Framing Yes/No & ‘WH’ questions
  • Question tags
  • Prepositions
  • Tense and time
  • Phrasal verbs
  • Gerunds & Participle
  • Auxiliary verbs

PEDAGOGY FOR LANGUAGE DEVELOPMENT:

বিভিন্ন শ্রেণিকক্ষে ভাষা শেখানোর চ্যালেঞ্জ: ভাষার অসুবিধা, ত্রুটি এবং ব্যাধি।
ইংরেজি ধ্বনিতত্ত্বের ভূমিকা: স্বর এবং ব্যঞ্জনবর্ণ, সিলেবল বিভাগ।
LSRW (শোনা, কথা বলা, পড়া এবং লেখা) ভাষার বোধগম্যতা এবং দক্ষতা মূল্যায়ন করা।
শিক্ষণ-শেখানো উপকরণ।
বিশেষ চাহিদা সম্পন্ন শিশুদের শেখানোর কৌশল (CWSN)।
প্রতিকারমূলক শিক্ষা।
শেখা এবং অধিগ্রহণ.
ভাষা শিক্ষার মূলনীতি।
শোনা এবং বলার ভূমিকা; ভাষার কার্যকারিতা এবং কীভাবে শিশুরা এটিকে একটি হাতিয়ার হিসেবে ব্যবহার করে।
মৌখিক এবং লিখিত আকারে ধারণাগুলি যোগাযোগের জন্য একটি ভাষা শেখার ক্ষেত্রে ব্যাকরণের ভূমিকার উপর সমালোচনামূলক দৃষ্টিভঙ্গি।
বিভিন্ন শ্রেণিকক্ষে ভাষা শেখানোর চ্যালেঞ্জ; ভাষার অসুবিধা, ত্রুটি এবং ব্যাধি।
ভাষা দক্ষতা.
ভাষা বোধগম্যতা এবং দক্ষতা মূল্যায়ন: কথা বলা, শোনা, পড়া এবং লেখা।
শিক্ষণ-শিক্ষার উপকরণ: পাঠ্যপুস্তক, মাল্টিমিডিয়া উপকরণ, শ্রেণিকক্ষের বহুভাষিক সম্পদ।

  • Challenges of teaching language in diverse classrooms: language difficulties, errors and disorders.
  • Introduction to English Phonology: vowels and consonants, syllable division.
  • Evaluating language comprehension and proficiency in LSRW (Listening, Speaking, Reading and Writing).
  • Teaching-learning materials.
  • Strategies for teaching children with special needs (CWSN).
  • Remedial teaching.
  • Learning and acquisition.
  • Principles of language Teaching.
  • Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool.
  • Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form.
  • Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders.
  • Language Skills.
  • Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing.
  • Teaching- learning materials: Textbook, multimedia materials, multilingual resource of the classroom.

WB TET Syllabus :- Part 3: Language 2: Bengali (30 MCQs)

Language Comprehension

Two unseen prose passages (discursive or literary or narrative or scientific) with questions on comprehension, grammar and verbal ability.

বিভিন্ন শ্রেণিকক্ষে ভাষা শেখানোর চ্যালেঞ্জ: ভাষার অসুবিধা, ত্রুটি এবং ব্যাধি।
ইংরেজি ধ্বনিতত্ত্বের ভূমিকা: স্বর এবং ব্যঞ্জনবর্ণ, সিলেবল বিভাগ।
LSRW (শোনা, কথা বলা, পড়া এবং লেখা) ভাষার বোধগম্যতা এবং দক্ষতা মূল্যায়ন করা।
শিক্ষণ-শেখানো উপকরণ।
বিশেষ চাহিদা সম্পন্ন শিশুদের শেখানোর কৌশল (CWSN)।
প্রতিকারমূলক শিক্ষা।
শেখা এবং অধিগ্রহণ.
ভাষা শিক্ষার মূলনীতি।
শোনা এবং বলার ভূমিকা; ভাষার কার্যকারিতা এবং কীভাবে শিশুরা এটিকে একটি হাতিয়ার হিসেবে ব্যবহার করে।
মৌখিক এবং লিখিত আকারে ধারণাগুলি যোগাযোগের জন্য একটি ভাষা শেখার ক্ষেত্রে ব্যাকরণের ভূমিকার উপর সমালোচনামূলক দৃষ্টিভঙ্গি।
বিভিন্ন শ্রেণিকক্ষে ভাষা শেখানোর চ্যালেঞ্জ; ভাষার অসুবিধা, ত্রুটি এবং ব্যাধি।
ভাষা দক্ষতা.
ভাষা বোধগম্যতা এবং দক্ষতা মূল্যায়ন: কথা বলা, শোনা, পড়া এবং লেখা।
শিক্ষণ-শিক্ষার উপকরণ: পাঠ্যপুস্তক, মাল্টিমিডিয়া উপকরণ, শ্রেণিকক্ষের বহুভাষিক সম্পদ।

  • Challenges of teaching language in diverse classrooms: language difficulties, errors and disorders.
  • Introduction to English Phonology: vowels and consonants, syllable division.
  • Evaluating language comprehension and proficiency in LSRW (Listening, Speaking, Reading and Writing).
  • Teaching-learning materials.
  • Strategies for teaching children with special needs (CWSN).
  • Remedial teaching.
  • Learning and acquisition.
  • Principles of language Teaching.
  • Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool.
  • Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form.
  • Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders.
  • Language Skills.
  • Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing.
  • Teaching- learning materials: Textbook, multimedia materials, multilingual resource of the classroom.

WB TET Syllabus:- Part 4: Mathematics (30 MCQs)

CONTENT

জ্যামিতি
আকৃতি, স্থানিক বোঝাপড়া, কঠিন পদার্থ, রেক্টিলিনিয়ার ফিগারের পরিধি, আয়তক্ষেত্রের ক্ষেত্রফল, ব্যবহারিক সমস্যা, পৃষ্ঠের ক্ষেত্রফল এবং কঠিন পদার্থের আয়তন (গোলক, ঘনক, আয়তক্ষেত্রাকার, সমান্তরাল), ব্যবহারিক সমস্যা।
মাপা
সংখ্যা
পাটিগণিত
ভগ্নাংশ
ওজন
সময়
ডেটা হ্যান্ডলিং
নিদর্শন
টাকা
গণিতের শিক্ষাগত সমস্যা
গণিতের ভাষা
সম্প্রদায় গণিত
গণিতের প্রকৃতি
গণিত শেখানোর পদ্ধতি
গণিতে নির্দেশমূলক উপাদান
মূল্যায়ন, ধারাবাহিক এবং ব্যাপক মূল্যায়নের ধারণা। গণিত শেখাতে সমস্যা
ত্রুটি বিশ্লেষণ এবং শেখার এবং শিক্ষণ সম্পর্কিত দিক।
ডায়াগনস্টিক এবং প্রতিকারমূলক শিক্ষা।

  • Geometry
  • Shapes, spatial understanding, solids, perimeter of rectilinear figures, area of rectangles, practical problems, surface area and volume of solids (sphere, cube, rectangular, parallelepiped), practical problems.
  • Measurement
  • Numbers
  • Arithmetic
  • Fractions
  • Weight
  • Time
  • Data handling
  • Patterns
  • Money
  • PEDAGOGICAL ISSUES IN MATHEMATICS
  • Language of Mathematics
  • Community Mathematics
  • Nature of mathematics
  • Methods of teaching mathematics
  • Instructional material in mathematics
  • Evaluation, concept of continuous and comprehensive evaluation. Problems in teaching mathematics
  • Error analysis and related aspects of learning and teaching.
  • Diagnostic and remedial teaching.

WB TET Syllabus:- Part 5: Environmental Studies (30 MCQs)

KNOWLEDGE OF EVS

পরিবেশগত অধ্যয়নের ধারণা এবং সুযোগ
পরিবেশগত অধ্যয়নের তাৎপর্য।
পরিবেশগত গবেষণায় সমন্বিত পদ্ধতি।
বিজ্ঞান এবং সামাজিক বিজ্ঞানের সাথে পরিবেশগত অধ্যয়নের সুযোগ এবং সম্পর্ক।
ধারণা উপস্থাপনের পদ্ধতি।
পরিবেশগত অধ্যয়ন এবং পরিবেশগত শিক্ষা।
শেখার নীতি।
কার্যক্রম।
আলোচনা।
স্বাস্থ্য এবং স্বাস্থ্যবিধি
আশ্রয়কেন্দ্র: আশ্রয়ের ধরন, পশুর আশ্রয়ের বৈশিষ্ট্য।
ব্যবহৃত যানবাহনের প্রকার, রেলপথ, নৌপথ এবং আকাশপথ।
পানি: পানি সম্পদের প্রকারভেদ, পানি সম্পদ সংরক্ষণ, পানি দূষণ, পানি দূষণের কারণ ও প্রতিরোধ, পরিবেশের উপর পানি দূষণের প্রভাব, বন্যা ও খরা।
বায়ুর গঠন, পরিবেশের উপর বায়ু দূষণের কারণ ও প্রভাব, গ্রিনহাউস প্রভাব এবং গ্লোবাল ওয়ার্মিং।
বিভিন্ন ধরনের মাটি, মাটির ক্ষয়, মাটি দূষণের প্রভাব এবং এর প্রতিরোধ।
শিক্ষাগত সমস্যা
EVS এর ধারণা এবং সুযোগ।
ইভিএস এর তাৎপর্য, ইন্টিগ্রেটেড ইভিএস।
এনভায়রনমেন্টাল স্টাডিজ এবং এনভায়রনমেন্টাল এডুকেশন।
শেখার নীতি.
বিজ্ঞান ও সামাজিক বিজ্ঞানের সাথে সুযোগ এবং সম্পর্ক।
ধারণা উপস্থাপনের পদ্ধতি।
কার্যক্রম।

  • Concept and scope of environmental studies
  • Significance of environmental studies.
  • Integrated approach in environmental studies.
  • Scope and relation of environmental studies to science and social science.
  • Approaches of presenting concepts.
  • Environmental studies and environmental education.
  • Learning principles.
  • Activities.
  • Discussion.
  • Health and Hygiene
  • Shelters: Types of shelters, characteristics of animal shelters.
  • Types of vehicles used, railways, waterways and airways.
  • Water: Types of water resources, conservation of water resources, water pollution, cause and prevention of water pollution, impact of water pollution on environment, flood and drought.
  • Composition of air, causes and impact of air pollution on environment, greenhouse effect and global warming.
  • Different types of soil, soil erosion, impact of soil pollution and its prevention.
  • Pedagogical Issues
  • Concept and scope of EVS.
  • Significance of EVS, integrated EVS.
  • Environmental Studies & Environmental Education.
  • Learning Principles.
  • Scope & relation to Science & Social Science.
  • Approaches of presenting concepts.
  • Activities.

WB TET Syllabus 2022 for Paper II

Part 1: Child Development and Pedagogy (30 MCQs)

CHILD DEVELOPMENT & LEARNING

বিকাশের ধারণা এবং শেখার সাথে এর সম্পর্ক
শিশুদের বিকাশের মূলনীতি
বংশগতি এবং পরিবেশের প্রভাব
সামাজিকীকরণ প্রক্রিয়া: সামাজিক বিশ্ব এবং শিশু (শিক্ষক, পিতামাতা, সহকর্মী)
পাইগেট, কোহলবার্গ এবং ভাইগটস্কি: নির্মাণ এবং সমালোচনামূলক দৃষ্টিকোণ
শিশুকেন্দ্রিক এবং প্রগতিশীল শিক্ষার ধারণা
বুদ্ধিমত্তা নির্মাণের সমালোচনামূলক দৃষ্টিকোণ
বহুমাত্রিক বুদ্ধিমত্তা
ভাষা ও চিন্তাধারা
একটি সামাজিক গঠন হিসাবে লিঙ্গ; লিঙ্গ ভূমিকা, লিঙ্গ-পক্ষপাত এবং শিক্ষাগত অনুশীলন
শিক্ষার্থীদের মধ্যে স্বতন্ত্র পার্থক্য, ভাষা, বর্ণ, লিঙ্গ, সম্প্রদায়, ধর্ম ইত্যাদির বৈচিত্র্যের উপর ভিত্তি করে পার্থক্য বোঝা
শেখার জন্য মূল্যায়ন এবং শেখার মূল্যায়নের মধ্যে পার্থক্য; স্কুল-ভিত্তিক মূল্যায়ন, ক্রমাগত এবং ব্যাপক মূল্যায়ন: দৃষ্টিকোণ এবং অনুশীলন
শিক্ষার্থীদের প্রস্তুতির মাত্রা মূল্যায়নের জন্য উপযুক্ত প্রশ্ন প্রণয়ন করা; শ্রেণীকক্ষে শেখার এবং সমালোচনামূলক চিন্তাভাবনা বাড়ানোর জন্য এবং শিক্ষার্থীদের কৃতিত্বের মূল্যায়নের জন্য।

  • Concept of development and its relationship with learning
  • Principles of the development of children
  • Influence of Heredity & Environment
  • Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents, Peers)
  • Piaget, Kohlberg and Vygotsky: constructs and critical perspectives
  • Concepts of child-centred and progressive education
  • Critical perspective of the construct of Intelligence
  • Multi-Dimensional Intelligence
  • Language & Thought
  • Gender as a social construct; gender roles, gender-bias and educational practice
  • Individual differences among learners, understanding differences based on diversity of language, caste, gender, community, religion etc
  • The distinction between Assessment for learning and assessment of learning; School-Based Assessment, Continuous & Comprehensive Evaluation: perspective and practice
  • Formulating appropriate questions for assessing readiness levels of learners; for enhancing learning and critical thinking in the classroom and for assessing learner achievement.

CONCEPTS OF INCLUSIVE EDUCATION AND UNDERSTANDING CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS:

ব্যতিক্রমী শিশু এবং বিশেষ চাহিদা সম্পন্ন শিশুদের ধারণা (CWSN)।
সুবিধাবঞ্চিত এবং বঞ্চিত সহ বিভিন্ন ব্যাকগ্রাউন্ড থেকে শিক্ষার্থীদের সম্বোধন করা।
শেখার অসুবিধা, ‘বৈকল্য’ ইত্যাদির সাথে শিশুদের চাহিদার সমাধান করা।
প্রতিভাবান, সৃজনশীল, বিশেষভাবে সক্ষম শিক্ষার্থীদের সম্বোধন করা।

  • Concept of exceptional children and children with special needs (CWSN).
  • Addressing learners from diverse backgrounds including disadvantaged and deprived.
  • Addressing the needs of children with learning difficulties, ‘impairment’ etc.
  • Addressing the Talented, Creative, Specially abled Learners.

LEARNING AND PEDAGOGY:

শিশুদের মধ্যে শেখার বিকল্প ধারণা
উপলব্ধি এবং আবেগ
অনুপ্রেরণা এবং শেখার
শ্রেণীকক্ষ ব্যবস্থাপনা
শাস্তি এবং এর আইনি প্রভাব, শিশুর অধিকার।
গাইডেন্স এবং কাউন্সেলিং: ধারণা, প্রকৃতি এবং প্রকার।
শিশুরা কীভাবে চিন্তা করে এবং শেখে; কীভাবে এবং কেন শিশুরা স্কুল পারফরম্যান্সে সাফল্য অর্জন করতে ‘ব্যর্থ’ হয়।
শিক্ষণ এবং শেখার মৌলিক প্রক্রিয়া;
শিশুদের শেখার কৌশল; একটি সামাজিক কার্যকলাপ হিসাবে শেখা; শেখার সামাজিক প্রেক্ষাপট।
একটি সমস্যা সমাধানকারী এবং একটি ‘বৈজ্ঞানিক তদন্তকারী’ হিসাবে শিশু
শিশুদের মধ্যে শেখার বিকল্প ধারণা, শেখার প্রক্রিয়ার গুরুত্বপূর্ণ পদক্ষেপ হিসেবে শিশুদের ‘ত্রুটি’ বোঝা।
উপলব্ধি এবং আবেগ.
অনুপ্রেরণা এবং শেখার.
শেখার জন্য অবদানকারী কারণগুলি – ব্যক্তিগত এবং পরিবেশগত।

  • Alternative concepts of learning in children
  • Cognition and emotions
  • Motivation and learning
  • Class-room management
  • Punishment and its legal implications, rights of a child.
  • Guidance and counselling: concept, nature and types.
  • How children think and learn; how and why children ‘fail’ to achieve success in school performance.
  • Basic processes of teaching and learning;
  • Children’s strategies of learning; learning as a social activity; social context of learning.
  • Child as a problem solver and a ‘scientific investigator’
  • Alternative conceptions of learning in children, understanding children’s ‘errors’ as significant steps in the learning process.
  • Cognition & Emotions.
  • Motivation and learning.
  • Factors contributing to learning – personal & environmental.

WB TET Syllabus :- Part 2: Language 1: English (30 MCQs)

LANGUAGE COMPREHENSION

দুটি অনুচ্ছেদ, একটি গদ্য থেকে এবং অন্যটি কবিতা থেকে বোধগম্যতা, অনুমান, ব্যাকরণ এবং শব্দভান্ডার পরীক্ষার প্রশ্ন সহ।
নির্ধারক
বিষয়-ক্রিয়া
কনকর্ড
জিজ্ঞাসাবাদকারী
হ্যাঁ/না এবং ‘WH’ প্রশ্ন তৈরি করা
প্রশ্ন ট্যাগ
অব্যয়
কাল এবং সময়
বাক্যাংশ ক্রিয়া
Gerunds & participle
সহায়ক ক্রিয়া

  • Two passages, one from prose and the other from poetry with questions on comprehension, inference, grammar and test of vocabulary.
  • Determiners
  • Subject-verb
  • Concord
  • Interrogatives
  • Framing Yes/No & ‘WH’ questions
  • Question tags
  • Prepositions
  • Tense and time
  • Phrasal verbs
  • Gerunds & Participle
  • Auxiliary verbs

PEDAGOGY FOR LANGUAGE DEVELOPMENT:

বিভিন্ন শ্রেণিকক্ষে ভাষা শেখানোর চ্যালেঞ্জ: ভাষার অসুবিধা, ত্রুটি এবং ব্যাধি।
ইংরেজি ধ্বনিতত্ত্বের ভূমিকা: স্বর এবং ব্যঞ্জনবর্ণ, সিলেবল বিভাগ।
LSRW (শোনা, কথা বলা, পড়া এবং লেখা) ভাষার বোধগম্যতা এবং দক্ষতা মূল্যায়ন করা।
শিক্ষণ-শেখানো উপকরণ।
বিশেষ চাহিদা সম্পন্ন শিশুদের শেখানোর কৌশল (CWSN)।
প্রতিকারমূলক শিক্ষা।
শেখা এবং অধিগ্রহণ.
ভাষা শিক্ষার মূলনীতি।
শোনা এবং বলার ভূমিকা; ভাষার কার্যকারিতা এবং কীভাবে শিশুরা এটিকে একটি হাতিয়ার হিসেবে ব্যবহার করে।
মৌখিক এবং লিখিত আকারে ধারণাগুলি যোগাযোগের জন্য একটি ভাষা শেখার ক্ষেত্রে ব্যাকরণের ভূমিকার উপর সমালোচনামূলক দৃষ্টিভঙ্গি।
বিভিন্ন শ্রেণিকক্ষে ভাষা শেখানোর চ্যালেঞ্জ; ভাষার অসুবিধা, ত্রুটি এবং ব্যাধি।
ভাষা দক্ষতা.
ভাষা বোধগম্যতা এবং দক্ষতা মূল্যায়ন: কথা বলা, শোনা, পড়া এবং লেখা।
শিক্ষণ-শিক্ষার উপকরণ: পাঠ্যপুস্তক, মাল্টিমিডিয়া উপকরণ, শ্রেণিকক্ষের বহুভাষিক সম্পদ।

  • Challenges of teaching language in diverse classrooms: language difficulties, errors and disorders.
  • Introduction to English Phonology: vowels and consonants, syllable division.
  • Evaluating language comprehension and proficiency in LSRW (Listening, Speaking, Reading and Writing).
  • Teaching-learning materials.
  • Strategies for teaching children with special needs (CWSN).
  • Remedial teaching.
  • Learning and acquisition.
  • Principles of language Teaching.
  • Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool.
  • Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form.
  • Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders.
  • Language Skills.
  • Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing.
  • Teaching- learning materials: Textbook, multimedia materials, multilingual resource of the classroom.

WB TET Syllabus :- Part 3: Language 2: Bengali (30 MCQs)

Language Comprehension

Two unseen prose passages (discursive or literary or narrative or scientific) with questions on comprehension, grammar and verbal ability.

বিভিন্ন শ্রেণিকক্ষে ভাষা শেখানোর চ্যালেঞ্জ: ভাষার অসুবিধা, ত্রুটি এবং ব্যাধি।
ইংরেজি ধ্বনিতত্ত্বের ভূমিকা: স্বর এবং ব্যঞ্জনবর্ণ, সিলেবল বিভাগ।
LSRW (শোনা, কথা বলা, পড়া এবং লেখা) ভাষার বোধগম্যতা এবং দক্ষতা মূল্যায়ন করা।
শিক্ষণ-শেখানো উপকরণ।
বিশেষ চাহিদা সম্পন্ন শিশুদের শেখানোর কৌশল (CWSN)।
প্রতিকারমূলক শিক্ষা।
শেখা এবং অধিগ্রহণ.
ভাষা শিক্ষার মূলনীতি।
শোনা এবং বলার ভূমিকা; ভাষার কার্যকারিতা এবং কীভাবে শিশুরা এটিকে একটি হাতিয়ার হিসেবে ব্যবহার করে।
মৌখিক এবং লিখিত আকারে ধারণাগুলি যোগাযোগের জন্য একটি ভাষা শেখার ক্ষেত্রে ব্যাকরণের ভূমিকার উপর সমালোচনামূলক দৃষ্টিভঙ্গি।
বিভিন্ন শ্রেণিকক্ষে ভাষা শেখানোর চ্যালেঞ্জ; ভাষার অসুবিধা, ত্রুটি এবং ব্যাধি।
ভাষা দক্ষতা.
ভাষা বোধগম্যতা এবং দক্ষতা মূল্যায়ন: কথা বলা, শোনা, পড়া এবং লেখা।
শিক্ষণ-শিক্ষার উপকরণ: পাঠ্যপুস্তক, মাল্টিমিডিয়া উপকরণ, শ্রেণিকক্ষের বহুভাষিক সম্পদ।

  • Challenges of teaching language in diverse classrooms: language difficulties, errors and disorders.
  • Introduction to English Phonology: vowels and consonants, syllable division.
  • Evaluating language comprehension and proficiency in LSRW (Listening, Speaking, Reading and Writing).
  • Teaching-learning materials.
  • Strategies for teaching children with special needs (CWSN).
  • Remedial teaching.
  • Learning and acquisition.
  • Principles of Language Teaching.
  • Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool.
  • Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form.
  • Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders.
  • Language Skills.
  • Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing.
  • Teaching- learning materials: Textbook, multimedia materials, multilingual resource of the classroom.

WB TET Syllabus :- Part 4: Mathematics (30 MCQs)

CONTENT

জ্যামিতি
আকৃতি, স্থানিক বোঝাপড়া, কঠিন পদার্থ, রেক্টিলিনিয়ার ফিগারের পরিধি, আয়তক্ষেত্রের ক্ষেত্রফল, ব্যবহারিক সমস্যা, পৃষ্ঠের ক্ষেত্রফল এবং কঠিন পদার্থের আয়তন (গোলক, ঘনক, আয়তক্ষেত্রাকার, সমান্তরাল), ব্যবহারিক সমস্যা।
মাপা
সংখ্যা
পাটিগণিত
ভগ্নাংশ
ওজন
সময়
ডেটা হ্যান্ডলিং
নিদর্শন
টাকা
গণিতের শিক্ষাগত সমস্যা
গণিতের ভাষা
সম্প্রদায় গণিত
গণিতের প্রকৃতি
গণিত শেখানোর পদ্ধতি
গণিতে নির্দেশমূলক উপাদান
মূল্যায়ন, ধারাবাহিক এবং ব্যাপক মূল্যায়নের ধারণা। গণিত শেখাতে সমস্যা
ত্রুটি বিশ্লেষণ এবং শেখার এবং শিক্ষণ সম্পর্কিত দিক।
ডায়াগনস্টিক এবং প্রতিকারমূলক শিক্ষা।

  • Geometry
  • Shapes, spatial understanding, solids, perimeter of rectilinear figures, area of rectangles, practical problems, surface area and volume of solids (sphere, cube, rectangular, parallelepiped), practical problems.
  • Measurement
  • Numbers
  • Arithmetic
  • Fractions
  • Weight
  • Time
  • Data handling
  • Patterns
  • Money
  • PEDAGOGICAL ISSUES IN MATHEMATICS
  • Language of Mathematics
  • Community Mathematics
  • Nature of mathematics
  • Methods of teaching mathematics
  • Instructional material in mathematics
  • Evaluation, concept of continuous and comprehensive evaluation. Problems in teaching mathematics
  • Error analysis and related aspects of learning and teaching.
  • Diagnostic and remedial teaching.

WB TET Syllabus :- Part 5: Environmental Studies (30 MCQs)

A: KNOWLEDGE OF EVS

পরিবেশগত অধ্যয়নের ধারণা এবং সুযোগ
পরিবেশগত অধ্যয়নের তাৎপর্য।
পরিবেশগত গবেষণায় সমন্বিত পদ্ধতি।
বিজ্ঞান এবং সামাজিক বিজ্ঞানের সাথে পরিবেশগত অধ্যয়নের সুযোগ এবং সম্পর্ক।
ধারণা উপস্থাপনের পদ্ধতি।
পরিবেশগত অধ্যয়ন এবং পরিবেশগত শিক্ষা।
শেখার নীতি।
কার্যক্রম।
আলোচনা।
স্বাস্থ্য এবং স্বাস্থ্যবিধি
আশ্রয়কেন্দ্র: আশ্রয়ের ধরন, পশুর আশ্রয়ের বৈশিষ্ট্য।
ব্যবহৃত যানবাহনের প্রকার, রেলপথ, নৌপথ এবং আকাশপথ।
পানি: পানি সম্পদের প্রকারভেদ, পানি সম্পদ সংরক্ষণ, পানি দূষণ, পানি দূষণের কারণ ও প্রতিরোধ, পরিবেশের উপর পানি দূষণের প্রভাব, বন্যা ও খরা।
বায়ুর গঠন, পরিবেশের উপর বায়ু দূষণের কারণ ও প্রভাব, গ্রিনহাউস প্রভাব এবং গ্লোবাল ওয়ার্মিং।
বিভিন্ন ধরনের মাটি, মাটির ক্ষয়, মাটি দূষণের প্রভাব এবং এর প্রতিরোধ।
বি. শিক্ষাগত সমস্যা
EVS এর ধারণা এবং সুযোগ।
ইভিএস এর তাৎপর্য, ইন্টিগ্রেটেড ইভিএস।
এনভায়রনমেন্টাল স্টাডিজ এবং এনভায়রনমেন্টাল এডুকেশন।
শেখার নীতি.
বিজ্ঞান ও সামাজিক বিজ্ঞানের সাথে সুযোগ এবং সম্পর্ক।
ধারণা উপস্থাপনের পদ্ধতি।
কার্যক্রম।
পরীক্ষামূলক/ব্যবহারিক কাজ।

  • Concept and scope of environmental studies
  • Significance of environmental studies.
  • Integrated approach in environmental studies.
  • Scope and relation of environmental studies to science and social science.
  • Approaches of presenting concepts.
  • Environmental studies and environmental education.
  • Learning principles.
  • Activities.
  • Discussion.
  • Health and Hygiene
  • Shelters: Types of shelters, characteristics of animal shelters.
  • Types of vehicles used, railways, waterways and airways.
  • Water: Types of water resources, conservation of water resources, water pollution, cause and prevention of water pollution, impact of water pollution on environment, flood and drought.
  • Composition of air, causes and impact of air pollution on environment, greenhouse effect and global warming.
  • Different types of soil, soil erosion, impact of soil pollution and its prevention.
  • B.Pedagogical Issues
  • Concept and scope of EVS.
  • Significance of EVS, integrated EVS.
  • Environmental Studies & Environmental Education.
  • Learning Principles.
  • Scope & relation to Science & Social Science.
  • Approaches of presenting concepts.
  • Activities.
  • Experimentation/Practical Work.

WB TET Syllabus 2022 for Paper I

The competitors showing up for the Essential level or Paper I can check the WB TET Schedule 2022 for a similar in the table underneath:

Subjects Syllabus
Part 1: Child Development and Pedagogy (30 MCQs)
  • CHILD DEVELOPMENT & LEARNING
  • Concept of development and its relationship with learning
  • Principles of the development of children
  • Influence of Heredity & Environment
  • Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents, Peers)
  • Piaget, Kohlberg and Vygotsky: constructs and critical perspectives
  • Concepts of child-centered and progressive education
  • Critical perspective of the construct of Intelligence
  • Multi-Dimensional Intelligence
  • Language & Thought
  • Gender as a social construct; gender roles, gender-bias and educational practice
  • Individual differences among learners, understanding differences based on diversity of language, caste, gender, community, religion etc
  • The distinction between Assessment for learning and assessment of learning; School-Based Assessment, Continuous & Comprehensive Evaluation: perspective and practice
  • Formulating appropriate questions for assessing readiness levels of learners; for enhancing learning and critical thinking in the classroom and for assessing learner achievement.
  • CONCEPTS OF INCLUSIVE EDUCATION AND UNDERSTANDING CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS:
  • Concept of exceptional children and children with special needs (CWSN).
  • Addressing learners from diverse backgrounds including disadvantaged and deprived.
  • Addressing the needs of children with learning difficulties, ‘impairment’ etc.
  • Addressing the Talented, Creative, Specially abled Learners.
  • LEARNING AND PEDAGOGY:
  • Alternative concepts of learning in children
  • Cognition and emotions
  • Motivation and learning
  • Classroom management
  • Punishment and its legal implications, rights of a child.
  • Guidance and counselling: concept, nature and types.
  • How children think and learn; how and why children ‘fail’ to achieve success in school performance.
  • Basic processes of teaching and learning;
  • Children’s strategies of learning; learning as a social activity; social context of learning.
  • Child as a problem solver and a ‘scientific investigator’
  • Alternative conceptions of learning in children, understanding children’s ‘errors’ as significant steps in the learning process.
  • Cognition & Emotions.
  • Motivation and learning.
  • Factors contributing to learning – personal & environmental.
Part 2: Language 1: Critical English (30 MCQs) LANGUAGE COMPREHENSION

  • Two passages, one from prose and the other from poetry with questions on comprehension, inference, grammar and test of vocabulary.
  • Determiners
  • Subject-verb
  • Concord
  • Interrogatives
  • Framing Yes/No & ‘WH’ questions
  • Question tags
  • Prepositions
  • Tense and time
  • Phrasal verbs
  • Gerunds & Participle
  • Auxiliary verbs

PEDAGOGY FOR LANGUAGE DEVELOPMENT:

  • Challenges of teaching language in diverse classrooms: language difficulties, errors and disorders.
  • Introduction to English Phonology: vowels and consonants, syllable division.
  • Evaluating language comprehension and proficiency in LSRW (Listening, Speaking, Reading and Writing).
  • Teaching-learning materials.
  • Strategies for teaching children with special needs (CWSN).
  • Remedial teaching.
  • Learning and acquisition.
  • Principles of language Teaching.
  • Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool.
  • Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form.
  • Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders.
  • Language Skills.
  • Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing.
  • Teaching- learning materials: Textbook, multimedia materials, multilingual resource of the classroom.
Part 3: Language 2: Bengali (30 MCQs) Language Comprehension

Two unseen prose passages (discursive or literary or narrative or scientific) with questions on comprehension, grammar and verbal ability.

  • Challenges of teaching language in diverse classrooms: language difficulties, errors and disorders.
  • Introduction to English Phonology: vowels and consonants, syllable division.
  • Evaluating language comprehension and proficiency in LSRW (Listening, Speaking, Reading and Writing).
  • Teaching-learning materials.
  • Strategies for teaching children with special needs (CWSN).
  • Remedial teaching.
  • Learning and acquisition.
  • Principles of language Teaching.
  • Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool.
  • Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form.
  • Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders.
  • Language Skills.
  • Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing.
  • Teaching- learning materials: Textbook, multimedia materials, multilingual resource of the classroom.
Part 4: Mathematics (30 MCQs) CONTENT

  • Geometry
  • Shapes, spatial understanding, solids, perimeter of rectilinear figures, area of rectangles, practical problems, surface area and volume of solids (sphere, cube, rectangular, parallelepiped), practical problems.
  • Measurement
  • Numbers
  • Arithmetic
  • Fractions
  • Weight
  • Time
  • Data handling
  • Patterns
  • Money
  • PEDAGOGICAL ISSUES IN MATHEMATICS
  • Language of Mathematics
  • Community Mathematics
  • Nature of mathematics
  • Methods of teaching mathematics
  • Instructional material in mathematics
  • Evaluation, concept of continuous and comprehensive evaluation. Problems in teaching mathematics
  • Error analysis and related aspects of learning and teaching.
  • Diagnostic and remedial teaching.
Part 5: Environmental Studies (30 MCQs) KNOWLEDGE OF EVS

  • Concept and scope of environmental studies
  • Significance of environmental studies.
  • Integrated approach in environmental studies.
  • Scope and relation of environmental studies to science and social science.
  • Approaches of presenting concepts.
  • Environmental studies and environmental education.
  • Learning principles.
  • Activities.
  • Discussion.
  • Health and Hygiene
  • Shelters: Types of shelters, characteristics of animal shelters.
  • Types of vehicles used, railways, waterways and airways.
  • Water: Types of water resources, conservation of water resources, water pollution, cause and prevention of water pollution, impact of water pollution on environment, flood and drought.
  • Composition of air, causes and impact of air pollution on environment, greenhouse effect and global warming.
  • Different types of soil, soil erosion, impact of soil pollution and its prevention.
  • Pedagogical Issues
  • Concept and scope of EVS.
  • Significance of EVS, integrated EVS.
  • Environmental Studies & Environmental Education.
  • Learning Principles.
  • Scope & relation to Science & Social Science.
  • Approaches of presenting concepts.
  • Activities.

WB TET 2022 Syllabus for Paper II

The candidates appearing for the Paper-II of the WB TET 2022 Exam can check the WB TET Syllabus 2022 from the table provided below:

Subjects Syllabus
Part 1: Child Development and Pedagogy (30 MCQs) CHILD DEVELOPMENT & LEARNING

  • Concept of development and its relationship with learning
  • Principles of the development of children
  • Influence of Heredity & Environment
  • Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents, Peers)
  • Piaget, Kohlberg and Vygotsky: constructs and critical perspectives
  • Concepts of child-centred and progressive education
  • Critical perspective of the construct of Intelligence
  • Multi-Dimensional Intelligence
  • Language & Thought
  • Gender as a social construct; gender roles, gender-bias and educational practice
  • Individual differences among learners, understanding differences based on diversity of language, caste, gender, community, religion etc
  • The distinction between Assessment for learning and assessment of learning; School-Based Assessment, Continuous & Comprehensive Evaluation: perspective and practice
  • Formulating appropriate questions for assessing readiness levels of learners; for enhancing learning and critical thinking in the classroom and for assessing learner achievement.

CONCEPTS OF INCLUSIVE EDUCATION AND UNDERSTANDING CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS:

  • Concept of exceptional children and children with special needs (CWSN).
  • Addressing learners from diverse backgrounds including disadvantaged and deprived.
  • Addressing the needs of children with learning difficulties, ‘impairment’ etc.
  • Addressing the Talented, Creative, Specially abled Learners.

LEARNING AND PEDAGOGY:

  • Alternative concepts of learning in children
  • Cognition and emotions
  • Motivation and learning
  • Class-room management
  • Punishment and its legal implications, rights of a child.
  • Guidance and counselling: concept, nature and types.
  • How children think and learn; how and why children ‘fail’ to achieve success in school performance.
  • Basic processes of teaching and learning;
  • Children’s strategies of learning; learning as a social activity; social context of learning.
  • Child as a problem solver and a ‘scientific investigator’
  • Alternative conceptions of learning in children, understanding children’s ‘errors’ as significant steps in the learning process.
  • Cognition & Emotions.
  • Motivation and learning.
  • Factors contributing to learning – personal & environmental.
Part 2: Language 1: English (30 MCQs) LANGUAGE COMPREHENSION

  • Two passages, one from prose and the other from poetry with questions on comprehension, inference, grammar and test of vocabulary.
  • Determiners
  • Subject-verb
  • Concord
  • Interrogatives
  • Framing Yes/No & ‘WH’ questions
  • Question tags
  • Prepositions
  • Tense and time
  • Phrasal verbs
  • Gerunds & Participle
  • Auxiliary verbs

PEDAGOGY FOR LANGUAGE DEVELOPMENT:

  • Challenges of teaching language in diverse classrooms: language difficulties, errors and disorders.
  • Introduction to English Phonology: vowels and consonants, syllable division.
  • Evaluating language comprehension and proficiency in LSRW (Listening, Speaking, Reading and Writing).
  • Teaching-learning materials.
  • Strategies for teaching children with special needs (CWSN).
  • Remedial teaching.
  • Learning and acquisition.
  • Principles of language Teaching.
  • Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool.
  • Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form.
  • Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders.
  • Language Skills.
  • Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing.
  • Teaching- learning materials: Textbook, multimedia materials, multilingual resource of the classroom.
Part 3: Language 2: Bengali (30 MCQs) Language Comprehension

Two unseen prose passages (discursive or literary or narrative or scientific) with questions on comprehension, grammar and verbal ability.

  • Challenges of teaching language in diverse classrooms: language difficulties, errors and disorders.
  • Introduction to English Phonology: vowels and consonants, syllable division.
  • Evaluating language comprehension and proficiency in LSRW (Listening, Speaking, Reading and Writing).
  • Teaching-learning materials.
  • Strategies for teaching children with special needs (CWSN).
  • Remedial teaching.
  • Learning and acquisition.
  • Principles of Language Teaching.
  • Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool.
  • Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form.
  • Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders.
  • Language Skills.
  • Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing.
  • Teaching- learning materials: Textbook, multimedia materials, multilingual resource of the classroom.
Part 4: Mathematics (30 MCQs) CONTENT

  • Geometry
  • Shapes, spatial understanding, solids, perimeter of rectilinear figures, area of rectangles, practical problems, surface area and volume of solids (sphere, cube, rectangular, parallelepiped), practical problems.
  • Measurement
  • Numbers
  • Arithmetic
  • Fractions
  • Weight
  • Time
  • Data handling
  • Patterns
  • Money
  • PEDAGOGICAL ISSUES IN MATHEMATICS
  • Language of Mathematics
  • Community Mathematics
  • Nature of mathematics
  • Methods of teaching mathematics
  • Instructional material in mathematics
  • Evaluation, concept of continuous and comprehensive evaluation. Problems in teaching mathematics
  • Error analysis and related aspects of learning and teaching.
  • Diagnostic and remedial teaching.
Part 5: Environmental Studies (30 MCQs) A: KNOWLEDGE OF EVS

  • Concept and scope of environmental studies
  • Significance of environmental studies.
  • Integrated approach in environmental studies.
  • Scope and relation of environmental studies to science and social science.
  • Approaches of presenting concepts.
  • Environmental studies and environmental education.
  • Learning principles.
  • Activities.
  • Discussion.
  • Health and Hygiene
  • Shelters: Types of shelters, characteristics of animal shelters.
  • Types of vehicles used, railways, waterways and airways.
  • Water: Types of water resources, conservation of water resources, water pollution, cause and prevention of water pollution, impact of water pollution on environment, flood and drought.
  • Composition of air, causes and impact of air pollution on environment, greenhouse effect and global warming.
  • Different types of soil, soil erosion, impact of soil pollution and its prevention.
  • B.Pedagogical Issues
  • Concept and scope of EVS.
  • Significance of EVS, integrated EVS.
  • Environmental Studies & Environmental Education.
  • Learning Principles.
  • Scope & relation to Science & Social Science.
  • Approaches of presenting concepts.
  • Activities.
  • Experimentation/Practical Work.

WB TET Test Example / Pattern 2022

The WB TET Test Example 2022 comprises of the significant structure and rules on which the entire TET assessment will be founded on. There will be two papers in the WB Educator Qualification Test 2022. The Paper I will be held for the competitors who wish to fill in as essential educators viz class 1 to 5. While Paper-II will be held for the applicants who wish to function as auxiliary instructors for classes VI to VIII. The nitty gritty WB TET Test Example 2022 for both the papers is given in the space underneath:

WB TET 2022 Test Example (Paper I)

Paper I of the WB TET is to be led for Class 1 to 5.
The WB TET Test 2022 is normally directed disconnected or in pen and paper mode.
There are a sum of 5 subjects that are asked in the assessment TET out of which two are language papers.
According to the WB TET Test Example 2022, the up-and-comer will get 1 imprint for each right choice set apart by him. There is no arrangement of negative stamping in the assessment.
The competitor will get a composite timing of 3 hours to finish the TET paper.

Section Maximum Question Maximum Marks
Child Development and Pedagogy 30 30
Language-I: English 30 30
Language-II: Bengali 30 30
Mathematics 30 30
Environmental Studies 30 30
Total 150 150

WB TET 2022 Test Example (Paper-II)

The up-and-comers who will show up for Paper II should show up for 5 subjects.
Paper-II will be led for Class VI to VIII.
The up-and-comers should address the inquiries in numerous decision based questions.
The up-and-comers will get 3 hours to show up for the test.
The up-and-comers will find 1 imprint for each right solution set apart by them while there is no arrangement for negative checking.

WB TET Syllabus Section Maximum Question Maximum Marks
Child Development and Pedagogy: Compulsory 30 30
Language-I: English Compulsory 30 30
Language-II: Bengali Compulsory 30 30
(A)For Mathematics and Science Teachers: Mathematics and Science or

(B) For Social Studies Teachers: Social Studies

60 60
Total 150 150

WB TET Prospectus / syllabus 2022

WB TET Prospectus is given by the West Bengal Leading body of Essential Training. The WB TET Warning has been delivered on fourteenth October 2022 on the authority site of WBBPE. WB Essential TET Test has been planned on eleventh December 2022 accordingly the competitors should perseveringly begin their WB Essential TET Test 2022 arrangement. Every one of the intrigued competitors who will show up in the WB TET Test 2022, ought to begin their arrangement now. The whole WB Essential TET Schedule for Paper-I is referenced in the accompanying article track down retail for the comfort of the up-and-comers. They should use the amazing chance that the WB Essential TET 2022 is bringing to them by getting ready for it completely and successfully.

WB TET 2022: Determination Cycle / Selection Process 

To apply for educator enrollment, applicants should pass the West Bengal TET. The composed assessment, which is worth 150 focuses, is the primary phase of the WBTET test. Following the composed test, last scores will be determined in view of scholastic capabilities, showing experience, and a character test. The subsequent stage will be either the viva round, interview round/archive confirmation round. When the competitor’s reasonable stage two, the last legitimacy rundown will be delivered which will have the names of the applicants who have endured the test.

  • Stage I: Composed Test
  • Stage II: Viva/Interview/Report Confirmation
  • Stage III: Last Legitimacy Rundown

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”tet syllabus download 2022″ answer-0=”visit reflectu website and download tet exam question paper foe best xperiances ” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”TET QUALIFY MARKS” answer-1=”45% marks needed for tet qualify , prepair good for crack exam ” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=”1″]